Tuesday, May 13, 2008

Script Teater Dusun

Cerita mengisahkan peristiwa yang berlaku di sebuah dusun... Malik dan Yasin diupah oleh pak aber untuk menjaga dusun durian beliau dari pencuri pencuri yang selalu mencuri durian beliau... bermacam macam peristiwa berlaku sepanjang Malik dan Yasin berada di dusun tersebut... Cerita bermula bila...

Pak Abe : Haa... ni lah dusun aku... aku pening kepala laa mikirkan buah durian aku asyik kena curi jer laa... aku upah korang jaga dusun aku... aku harap durian aku tak hilang lagi... ni pondok aku...

(menunjuk ke arah pondok)

Yasin : alamak pak abe... kenapa pondok pak abe ni macam buat pakai kotak jer?

Pak abe : huish!... ni nampak mcm kotak... tapi ni kayu jati tau...

Malik : ye ke? (menggoncang perlahan pondok buruk)

pak abe : oi oi oi jangan la goncang! (menerpa untuk menyelamatkan pondok) dah dah... aku nak balik... korang jage kebun aku baik baik...

Yasin : pak abe... selalunye pak abe jage sendiri... malam ni kenapa upah orang? (menggaru2 kepala yang tak gatal)

Pak Abe : malam ni kan malam jumaat... aku...

Yasin : (memotong percakapan pak abe) Oooo pak abe nak em em... Malam sunat kan??...

Pak Abe : (sambil melangkah pergi) bukan la... kebun aku berhantu bile malam jumaat...

Malik : Hantu?? Pak abe... kitorang camner?? (malik dan Yasin kerisauan) (yasin berlari ke dalam pondok)

Malik : sin tunggu aku... (berlari ke arah pondok)

(di dalam pondok yasin dan malik tidak bersuara... masing2 hanya diam membisu... seketika kemudian Malik bersuara)

Malik : sin... ko tak rase ke ade banyak nyamuk .. ?? (sambil menggaru garu lengan dan kaki yg gatal)

Yasin : itulah... banyak nyamuk... ko pegi la bakor ubat nyamuk...

Malik : ko la pegi bakor... aku tgh sibuk ni... (sambil mengopes beg galasnya) lepas bakor ko letak kat bawah pondok nu ha... Aku nak bace ayat ayat sikit... aku ade bawk surah yassin nih... (mengeluarkan surah yasin dari begnya)

(Yasin turun pergi ke tepi pondok untuk menghidupkan ubat nyamuk... disebabkan terlalu banyak nyamuk... yasin menyelubung tubuhnya...)

Malik : Aa uu zubillah... hi min nas shaiton nir rajim... bismillah hirrahman nirrahim.... YaaaSiiiinnnn... ehem... (menggosok tekak) macam tak sedap pulak la... YaaaSiinnnn... (menggosok lagi tekak...) YaaaSiinnn... (menggeleng2) YaaaSiinnnn... YaaaSiinnnn... YaaaSinnn... (suara mendayu)

Yasin : Alamak... Sape yang Panggil2 aku ni?? (menggosok2 tengkuk) aaaa!!! (Datang segera ke arah malik... dan perlahn2 mendekati malik dari belakng... menyentuh bahu) Malik... aku...

Malik : (menoleh kepada Yasin) Omak kau... Hantu bungkus!!! (menendang yasin terjatuh dari pondok)

Yasin : Aduh... (membuka kain pelekat yg membungkus tubuhnya) ko ni dah kenape aaa malik? nak bunuh aku ke .. ??

Malik : Alamak sin... ko ni buat aku terkejut la... aku ingat hantu bungkus la tadi... (membantu yasin bangun) ko pon tibe2 dok belakang aku kenapa??

Yasin : Tadi... tadi aku dengor ade suare panggil2 name aku la malik... dia bunyi YaaaSiinnn... YaaSinnn... YaaaSiinnn... Aku pun jadi takut la... (menggosok2 tengkuk...)

Malik : ko ni memang betul2 penakut la sin... tu bunyi aku mengaji la...

Yasin : ape yang ko bace ha?? pelik jer bunyinyer..??

Malik : aku nak carik tune... nak betulkan idram...

Yasin : Idram apenyer... macam tertelan garam jer la aku dengo... naik bulu roma aku dengo... aku dah nak terkencing dah ni haa... kat mane aku nak lepas hajat ni .. ?? (melilau mata mencari tempat untuk kencing)

Malik : Alah ko lepas jer kat semak belakang nun... tapi jaga2 ada pontianak tau... (cuba menakutkan Yasin)

Yasin : hish ko ni malik... cabul la mulut ko nih... (menyelubung kembali tubuhnya)

Malik : hehehe aku gurau aje… penakut betul la ko ni… (menyelak kain yg selubung kepala yasin) Alah… sebelum ko nak buang tu… ko mintak la izin dulu… baru selamat…

Yasin : Eh .. ?? mintak izin .. ?? nak kencing pun kena mintak izin ke .. ??

Malik : ye la… setiap tempat ade penjaganya… ko kena la mintak izin dengan penjaga tempat ni…

Yasin : Owh… aku paham… aku buang dulu yer… tak tahan dah ni… (terkepit2) (kemudian Yasin menuju kearah hadapan pentas…)

Malik : Oi!! Oi!! (menapuk belakang Yasin) Ko dah buang tebiat .. ?? ko tak nampak ke Orang ramai tu .. ?? (menunjuk kearah penonton) pegi la kencing kat belakang nun… Ko ni tak malu ke .. ??

Yasin : Laa… aku bukan nak buang kat sini… aku nak pegi mintak izin dulu la…

Malik : Eh .. ?? ko nak mintak izih dengan sape .. ?? (menggaru kepala)

Yasin : Dengan Pak Abe la… die kan penjaga tempat ni… aku nak pergi rumah die la ni… (terkepit2)

Malik : Allah… ko ni Sin… kenapa la ko dilahirkan bengap macam ni sekali… yang aku maksudkan… Jin… Hantu Raya la bongok!!!~

Yasin : Eh malik… ko jangan macam2… ko kan tau aku ni penakut… jangan la takut2kan aku lagi…

Malik : Aku cakap yang betul ape…

Yasin : Yelah2… aku paham… tapi nak mintak izin macam mane .. ??

Malik : Alah... ko mintak izin la... sebelum ko buang... ko cakap

la... Tok... cucu tumpang kencing...

Yasin : Em… em… (mengangguk – angguk) Sekali… sekali lagi malik…

Malik : Atok… Cucu mintak izin tumpang kencing ye tok…

Yasin : Boleh... silakan... tapi basuh bersih ye cu... jangan lupe pam skali... nanti bau hancing atok tak boleh tido... (mengajuk suara orang tua)

Malik : (menolak belakang kepala Yasin) oi!!.. aku cakap ko main2... kang dah kena baru tau...

Yasin : Ok ok... paham paham... tapi... kalau aku nak sebut nenek boleh ??

Malik : ko sebut la mane2 yang ko suke... asalkan ko bahgie sudah...

Yasin : kalau aku nak sebut dua dua?? boleh??

Malik : ko sebut sorang jer dah la... tak yah dua dua...

Yasin : tapi karang aku sebut tok jer... nenek marah... sebut nenek jer... tok pulak marah...

Malik : ikut suka ko la... ko sebut la dua dua...

Yasin : haa... aku tau... aku cantum name atok dengan nenek...

Malik : habis tu??

Yasin : aku panggil la toknek... ok tak .. ??

Malik : apasal pelik jerk bunyinyer aku dengo... cube ko ulang lagi...??

Yasin : TokNek...

Malik : ape??

Yasin : Toknek...

Malik : Ape??

Yasin : TokNek laa... Toknek... Toknek...

Malik : Aku rase la kan.... baik ko panggil NekTok... lagi ok kot...

Yasin : TokNek la... atok dulu baru nenek... kan ape2 hal laki dulu baru pompuan...

Malik : ikut suka ko la... TokNek pon TokNek la... dah... tunggu ape lagi?? pegi ler...

Yasin : aa?? haa... aku pergi buang dulu yerk?? (tersentak seketika…) Eh… kejap malik… mintak aku 20 sen…

Malik : Ko nak buat ape dengan 20 sen tu .. ??

Yasin : karang kalau atok mintak bayor .. ??

Malik : Ish!!! (menghayun tangan) ko ingat tandas awam ..??

(Yasin berlaku ke belakang pondok... malik masuk semula ke dalam pondok... seketika kemudian...)

Yasin : Malik!!!! Malik!!! (menjerit melaung name malik)

Malik : Ape die!!?? (menjerit kembali pada Yasin)

Yasin : TokNek kate tak boleh kencing... macam mane??

Malik : Ape die .. ?? (melaung)

Yasin : TokNek tak boleh kencing!!!

Malik : tak boleh?? pandai2 ko la... hiiii... macam2 la ko ni sin oi...

(sementara malik mengemaskan pondok untuk mereka berdua tidur... malik terpandang seorang gadis di hujung kebun...)

Malik : uih... awek la... halamak... tak boleh jadi ni... Sin!! Sin!!!... (malik pergi ke belakang pondok mencari yasin)

Babak Dua

(seketika kemudian Mereka kembali)

Yasin : Ko ni biar betul malik?? mane la ade awek kat tengah kebun ni... malam pulak tu... jangan jangan...

Malik : Ish ko ni sin... mulut ko tu jaga sikit... (menggosok2 lengan)

Yasin : betul la malik... aku tak cakap main2... kenapa ko tak periksa tadi?? tengok la hantu ke bukan...

Malik : pergi tanya die eh?? awak ni hantu ke?? camtu?? hish ko ni... gile ke .. ?? buatnyer dia tu hantu betul... tak mati aku kena cekik??

Yasin : bukan aku suruh ko pergi kat dia tanya... tengok la celah kelangkang... petua orang tua2... kalau kita nampak hantu... kita tengok celah kelangkang... kalau kita nampak takde kaki... maknenyer hantu la tu...

Malik : aku mana la tau mende2 tu semua... ko ajar la aku...

Yasin : Mula2 sekali... ko tarik nafas... lepas tu lepas... buat buat... ikut sekali...

Malik : ok ok... tarik nafas... lepas... lagi??

Yasin : bukak kaki... macam ni... lepas tu tunduk... tarik nafas... tengok celah kelangkang...

(Malik melihat melalui celah kelangkang Yasin...)

Yasin : hoi!! alah ko ni pon... jangan la main main...

Malik : kejap kejap... aku buat... ko tengok... mula mula... tarik nafas...

Yasin : haa... tunduk tunduk... Tarik nafas...

(Dalam pada masa yang sama malik terkentut... prooottt... Malik buat muka selamba... Yasin kepeningan...)

Yasin : uh uh.. oksigen.. waa... pening aku... (melayang layang)

Malik : alamak sin aku tak sengaja la.... kau ok?? (memapah yasin yang pening2 lalat)

Yasin : ape yang ko makan haa?? bau bangkai!!!...

(Keadaan agak sedikit kelam kabut... seketika kemudian kelihatan sekali lagi wanita tersebut)

Malik : Sin... ko nampak tak ape yang aku nampak?? (merujuk kepada wanita di hujung kebun)

Yasin : haa... tuh la... aku tatau aku nampak ke tak nampak... (menggosok2 matanya...) Pompuan ke tu?? ke?? Han...Tu??

Malik : ko periksa la... buat macam tadi ko buat...

Yasin : aaa... aku takut... (menyorok di belakang Malik)

Malik : ko buat jer la... aku ikut... cepat la...

(Yasin memulakan perlakuan yg diajar pada malik sebentar td... malik mengikut di belakang)

Yasin : Malik... aku tak berapa nampak la...

Malik : ko pergi la dekat sikit...

Yasin : aaa... aku dekat sikit... ko pon ikot la... (menarik malik...)

(Yasin menonggeng sekali lagi... di ikuti Malik... Tiba2... Yasin lari... Malik terpinga2 dan ikut Yasin lari)

Babak Tiga

(Malik dan yasin kembali ke pondok...)

Malik : ko ni pon satu la sin... kenapa tibe2 ko lari tadi?? betul lah ko ni penakut...

Yasin : Bukan ape malik... aku tadi tengok hantu tu... aku tak nampak la kaki dia... (melihat celah kelangkang)

Malik : eh.. betul ke?? ko tak nampak kaki?? alamak... bulu roma aku dah meremang balik ni... ko ni cakap la betul2...

Yasin : Betul la... tadi mase aku dekat dengan hantu tu kan... aku tonggeng la... nak tengok kaki dia... aku tak nampak kaki dia... aku nampak... aku nampak... aaa...

Malik : Ko nampak apa??!!! (menyergah Yasin)

Yasin : aku nampak kasut... hantu tu pakai kasut la malik... tu pasal la aku tak nampak kaki dia...

malik : Ko ni bodohla... main2 pulak (menolak Yasin) dah la... malas aku nak layan ko la... (berlalu masuk ke pondok)

Yasin : Malik... alah... aku cakap betul laaa... bukan main2...

(seketika kemudian yasin terpandang seseorang sedang berjaln terhendap2 sambil membawa guni)

Yasin : Ish... sape pulak tu?? hantu ke?? alamak... (berlari mndaptkan Malik...) Malik... Malik... aku nampak hantu lagi la... mari ler... (menarik tangan malik...)

malik : alah ko ni sin... tak payah la... ko nampak nangka bungkus pon ko kata hantu... (mengekori Yasin)

Yasin : ni betul la... cepat la... (mereka turun...)

Malik : ish sin... ni bukan sebarang hantu ni sin... toyol ni...

yasin : eh ko ni... setahu aku la... toyol ni rupe die macam budak kecik la... mane ade macam tu punye besar... (menunjuk ke arah pencuri)

Malik : tu pencuri durian la ngok (tension) cepat la tangkap dia...

(Malik dan Yasin mendekati pencuri durian tersebut... dan menangkapnya berlaku adegan tumbuk menumbuk)

Yasin : ooo... ko ni la yang selalu curik durian eh?? meh malik... kita ikat dia kat pangkal pokok yg ade kerengga tu...

pencuri : ampun bang... tak buat lagi... tolong la lepaskan saya bang... (merayu)

malik : ahh... takde... aku dah dapat tangkap ko ni... sin... ko ikat dia sin... ikat mulut dia sekali

Yasin : ok ok... (yasin mengambil tali serta kain pelikatnya dan membungkus muka pencuri tersebut... lalu mengikatnya…) siap dah... esok kita hanto kat balai polis...

pencuri : em... em... em... (meronta minta dilepaskan...)

Malik : ko nak aku ikat ko kat pokok kerengga tu?? (menolak kepala pencuri)

Pencuri : em em... (menggeleng)

Malik : aku cakap dengan ko ni... ko em em em em... cakap la...

Yasin : laa... kan ke ko suruh aku tutup mulut die tadi malik...

Malik : lupa la aku...

Yasin : jadik... ko kena ikut bahse die malik... meh aku cakap ngan die... (mendekati pencuri dan memgang bahu pencuri) Em... em em em... em em em... em em em??

pencuri : em em?? (menggeleng)

Yasin : em em em em?? em em em em... em?? em em?? em em... brrr brrr... brrr...

pencuri : em em em em.... (mengangguk)

Malik : (bengang) woi!!... ni ape kerja pulak korang ni?? (menolak kepala yasin dan pencuri)

Yasin : aku tengah tanya dia la ni...

Malik : ape yang ko tanye??

Yasin : aku tanya la dia... em em em...?? dia pon jawab em em em... brrr brrr...

Malik : (terpinga2) ape tu?? ape maknenyer??

Yasin : haa... tu la ko... tu lah bahse em em... ko mane tau...

(seketika kemudian kelihatan seorang wanita membawa satu bungkusan...)

Malik : sin... tu orang nak curi durian jugak ke??

Yasin : ye lah tu kot... dia ade bawak bungkusan tu...

Malik : (menolak pencuri) wei ko... ko ade geng lain ke??

Pencuri : em... em... brrr... brrr... (menggeleng)

Malik : jom sin... kita tangkap dia... (menoleh ke arah wanita misteri) Woi!!! pencuri... jangan lari!!!!

Yasin : a'ah... jangan lari... ko lari nanti aku lari...jangan lari...

(manita misteri berlalu pergi dan meninggalkan bungkusan yg dibawa)

malik : lambat la sin... dia dah ilang...

yasin : malik... dia tinggal la bungkusan dia... ko bukak la... tengok ape die bawak...

Malik : ko la bukak... buatnye ade ape2 yg bahye kat dalam tu... tak berani aku... (memaling ke belakang)

Yasin : alah penakut betul la ko ni... biar aku bukak la... (mengambil bungkusan... membuka dan mengeluarkan isinya) alah... aku ingatkan ape... batu nisan jer la malik... nah...

Malik : ooo batu nisan upernyer... meh tengok... (mengambil batu nisan dari tangan yasin) eh eh... Nisan??? Hantu??? aaa... bodoh la ko ni yasin...

yasin : Hantu?? aaa... aku lupe la... lari!!!

(mereka lari keluar meninggalkan pencuri)

Pencuri : (menjerit) Em!! em!! em!! (meloncat2 kiri dan kanan) Em... em... bbrrrrr bbrrrr.... em!!! em!!! Emmmmmm!!!! (pengsan)



-Tamat-

No comments: